Bild
Nästa artikel

Officiell: Ferrari 458 Spider

PREMIÄR

Ferrari 458 tappar ändelsen Italia och taket. Resultatet blir hardtopförsedda 458 Spider. Alla hästarna är kvar i stallet.

Spekulationerna är över. Här är de första riktiga bilderna på Ferrari 458 Spider. Motorn blir densamma som 458 Italia. Det vill säga V8 på 4,5 liter och 570 hk vid tokiga 9 000 r/min.

Viktfördelningen är också densamma, med 42 procent av vikten på framhjulen. Torrvikten uppges dock till 1 430 kg, jämfört med Italia som väger 1 380 kg. Ingen dramatiskt höjning med andra ord.

Förändrad aerodynamik gör dock att toppfarten blir 320 km/h istället för 325 km/h och sprinten till 100 km/h tar en tiondel extra – alltså 3,5 sekunder.

Taket är av hardtoptyp, utfört i aluminium. Ferrari uppger att man på så vis sparat 25 kg jämfört med en lösning med tygsufflett. Tiden för att låta taket åka upp eller ner har kunnat skyndas på och tar bara 14 sekunder. Den enda tänkbara nackdelen är att motorn inte längre än synbar genom någon glasruta, som på föregångarna 360 Spider och F430 Spider.

En vindavvisare ingår i affären och enligt pressmeddelandet ska man kunna köra taklöst i över 200 km/h utan besvärande turbulens.

Ferrari 458 Spider begår publikdebut på bilsalongen i Frankfurt i mitten av september och beräknas komma till Sverige kort därefter.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.