Begtest: Bentley Continental GT

Begtest: Bentley Continental GT

Publicerad 2012-06-20 13:50
Begtest

Vacker, snabb, elegant och högkvalitativ – berömmet har haglat över brittiska lyxraketen Bentley Continental GT sedan starten för drygt åtta år sedan. Är det läge för en begagnad nu?

För att göra en lång historia kort startar Walter Owen 1919 ett bilföretag som snabbt blir omtalat för sina pålitliga motorer. Resultatet visar sig på Le Mans där Bentley vinner fyra år i rad 1927–1930, tack vare en sammanslutning välbeställda herrar kallad »The Bentley Boys«, ett epitet som inte är helt oviktigt för dagens Bentleyägare. Depressionen satte dock stopp för W O Bentley, som 1931 tvingades sälja företaget till Rolls-Royce.

Femtio år senare började Bentley åter exploatera arvet som tung fartmaskin och ökade försäljningen kraftigt genom modeller som Mulsanne Turbo och Turbo R. År 1998 var det dags för VW och BMW att göra upp om Rolls-Royce och Bentley. När röken skingrats hade BMW tagit hand om Rolls-Royce och Bentley hamnade hos VW. Sedan dess har VW investerat åtskilligt i företaget och modellfloran har bit för bit förnyats med angenäma miljardvinster för företaget.

Continental GT presenterades 2003 och var ett skolexempel på hur storskalighet sparar pengar. Från VW Phaeton plockades bland annat motor, hjulupphängningar, luftfjädring och fyrhjulsdrift. Under huven finns den kompakta W12-motor som i VW Phaeton lämnar 420 hk. Bentley såg över innandömet, hängde på två turboaggregat och plockade ut 560 hk och 650 Nm!

Första gången du kör en GT upplever du något världsomvälvande. Hela interiören andas hantverk och lyx bortom det begripliga. Starta motorn, stampa pedalen i mattan och du inser plötsligt att det är så här Buckingham Palace skulle bete sig om det vore en Grand Tourer. Körupplevelsen snuddar det magiska, 2 400 kg bil ska inte kunna bete sig så här. 2003 var Bentleys år på fler sätt. Med EXP Speed 8 vann man Le Mans och Continental GT gjorde succé från start, med drygt 3 200 beställningar redan åtta månader före första leverans!
 

Vilka varianter finns det?
Continental GT tillverkades mellan 2003 och 2010 då den ersattes av – nya Continental GT. Den ser nästan exakt likadan ut men är ändå helt ny.

Hösten 2007 lanserades GT Speed med vassare motor, styvare chassi, större fälgar och annan grill/andra avgasrör. I februari 2009 kom dräparen Supersports. Med 630 hk, 800 Nm(!), ZF Tiptronic-växellåda och en mer bakhjulsdriven fördelning av drivkraften på 40/60 i stället för tidigare modellers 50/50. Lägg till detta keramiska bromsar och en viktbesparing på 110 kg så har du den mest potenta Bentleymodellen någonsin – toppfarten är 329 km/h! Supersports är dessutom E85-optimerad.

Keramiska bromsar visades första gången på Genévesalongen 2006 i samband med Diamond Series som tillverkades för att uppmärksamma 60-årsfirandet av fabriken i Crewe, dit Bentley flyttade 1946. Med en diameter på 420 millimeter var de världens då största personbilsbromsar. Från 2007 fanns de som tillval. Samma år installerades dvd-baserad navigation, till skillnad från tidigare års cd-baserade navsystem. Den lågupplösta skärmen på de bilarna återspeglar vilken utveckling som skett på området.

Under 2005 kom cabrioletversionen GTC som med samma mekanik är en av världens snabbaste öppna bilar, även den tillgänglig i Speed- och Supersports-versioner. Håret rufsas om på nytt sätt i över 300 km/h.
 

Vad är det här för slags bil?
Continental GT är en extremt snabb, välbyggd och dessutom pålitlig bil. Den väger ca 2 400 kg, har 560 hk och en toppfart på 318 km/h. Inredningen ligger på en nivå som uppfyller förväntningarna med tanke på bilens inköpspris. Korna som bidragit till skinnklädseln har antagligen haft ett mer behagligt liv än vanliga mjölkkor och finishen är extremt bra. De klassiska drag­reglagen som väldämpat styr luftventilerna i instrumentbrädan är en typisk Bentleyfiness.

Körkänslan är unik, ljusår från vad de flesta av oss brukar uppleva. Fyrhjulsdriften med torsendiffsystem och däcken i dimension 275/40/19 ser till att bilen alltid har grepp. Det är dock aldrig fråga om racerbil utan exakt vad namnet GT står för – Grand Tourer – och 2,4 ton är alltid 2,4 ton, även om det sitter monstruösa 405-millimeters bromsskivor fram.
 

Går en Bentley sönder?
Under förberedelserna inför en köpguide kommer det alltid fram vissa typfel eller problem som de flesta modeller dras med. Det var svårt att hitta problem med Bentley Continental GT. Om det beror på att bilen är unikt hållbar eller att ägarna är unikt tystlåtna är svårt att veta. Några tidiga bilar råkade ut för växellådsproblem som kunde härledas till elektroniken, ett problem som ska vara åtgärdat nu. Det smäckra bromsljuset i en »list« där bak har gått sönder på en del bilar. Kostar 14 000 kronor att laga. Den elektriska handbromsen har på vissa bilar varnat för fel; kan lösas genom att »motionera« handbromsen, precis som med mekaniska handbromsar. I övrigt är det mest slitdelar som bromsdetaljer, stenskott i vindruta och service som belastar ägarna.

Bilen kan varna för punktering trots välfyllda däck. Kolla då inställningarna på displayen så att ingen valt högfartsläge i menyn – något som kräver högre tryck än vardagsåkning – och därigenom varnas felaktigt för punktering.
 

Importbil är krockbil, eller?
Det behöver det inte vara. Genom exempelvis Callisma AB i Stockholm kan bilens servicehistoria, garanti-åtgärder och skador på bilarna verifieras. Köper du USA-importerad bil rekommenderas starkt en CARFAX-sökning på bilen. Du kanske minns New Orleans och orkanen Katrina 2005? Ingen bil mår bra av att bli översvämmad.

Man får ändå inte vara blåögd när det gäller dyra bilar. Vinstpotentialen för skumraskfigurer i bilbranschens utkant är betydligt högre på en Continental GT än en Volvo V70. En krockad bil som reparerats av skickliga hantverkare är knappast farligt att satsa på. Att köpa en som slarvats ihop av en klippare som tagit varje möjlig genväg i samband med reparationen kan däremot bli en mycket tråkig historia. Att börja forska i bilens historia då den är på väg hem är för sent. Då får du faktiskt skylla dig själv om bilen visar sig vara en trampmina.

En annan aspekt på importbil är hur bilen levt. Hur mår en bil som varje dag fått toppfartsträna på Autobahn, kanske med aningen för lite olja i motorn, jämfört med en svensk sommarkörd bil? Å andra sidan, hur mår en svensksåld och väl insaltad vagn efter några vintrar?
 

Extrem toppfart kräver väl extrema däck?
Med tanke på vikt och prestanda och i viss mån prisklass är det förvånande att vissa bilar har fått däck av annan kvalitet än den Bentley föreskriver. Har du inte råd med rätt däck ska du köpa en långsammare bil. Däckfusk kan sluta illa, speciellt i farter över 300 km/h.
 

Hur är det med service då?
I Sverige finns bland annat den nya generalagenten Autoropa och dessutom Callisma AB (den tidigare) som tar sig an bilarna enligt Bentleys föreskrifter. Vänta dig inga billiga besök; detta är en extrem vagn som kräver rätt tillsyn.

Kan jag köpa en Bentley?
Räkna på saken. Har du råd med värdeminskning, service och underhåll? Bränsleförbrukningen bör tas med i budgeten om du tänkt åka långt; den mäts med fördel i kg per timme snarare än liter per mil. Är ekonomin ingen faktor är det bara att börja leta. Kontakta gärna Callisma eller Autoropa för hjälp – de kan bilarna och kan dessutom ta reda på bilens hela historia. Var mycket noga med att historik och dokumentation uppfyller alla krav. Ska du själv sälja bilen en dag kan brister på detta område vara skillnaden mellan att få betalt eller att ge bort bilen – acceptera inga avvikelser. Till sist rekommenderas ovanligt varmt en bokad tid på riktig verkstad för genomgång.

Plus: Design, motorstyrka, detaljkvalitet, bruksbilsförmåga
Minus: Kostnader, bränsleflöde.

Publicerad i Automobil nummer 9 2011.
Text och foto: Staffan Erlandsson

  • Så skrev vi då...

    • I Automobil 1/05 åkte Calle Carlquist bekvämt som aldrig förr. Uppdraget var att köra en Continental GT från Luleå till Stockholm, en tripp som motsvarar just vad bilen byggdes för; behagliga långresor med världsledande komfort.

      Ansvarig för designen var Dirk van Braeckel, som redan ett år efter VW:s övertagande till julen 1999 hade en designstudie klar. År 2002 visades en prototyp på Parissalongen och 2003 var bilen klar. »En teknisk knockout och en gedigen skönhetsupplevelse, serverad till ett pris som fått välsituerade köpare att ställa sig på kö« skrev Automobil i 1/05. 

      Intrycken bakom ratten pendlar från förfasning över likadan startnyckel som i Skoda Fabia – dock med Bentley-logga – till superlativ över den bråddjupa lystern i perfekta träpaneler och fartresurser som verkade i det fördolda. Vägljud, vindbrus och annat som vanligtvis gav ledtrådar var effektivt dämpade. 

      Enda problemet upplevdes med den från VW Phaeton ärvda informationsanläggningen: krånglig och lite billig i grafiken. Minns att detta var 2005 – i dag är än mer högupplösta skärmar tillgängliga långt ner i modellfloran hos många tillverkare.

      Bilens kaross byggdes i Dresden för att skeppas till Crewe där resten monterades. Även motorn byggdes i Storbritannien, trots att den är en turbomatad version av Phaetons W12.

      Bromsarna av monumentala mått bromsade lika bra som de var stora. Provförare Carlquist hade aldrig varit så lik Marty Feldman som vid bromsproven.
       
      Fyrhjulsdriften fick bekänna färg på en istäckt väg uppför ett berg. Trots 560 hk tuggade Haldexsystemet bilen uppför isbackar utan minsta tendens till hjulspinn. Slutklämmen blev en fundering om enklast lagliga sätt att skaffa deg till en Continental GT kanske var en dos hazardspel på det nya kasinot i Sundsvall, vilket Carlquist just passerade.

Artikeln har
0
kommentarer

Skriv ny kommentar

Skriv ny kommentar

  • Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
Genom att skicka detta formuläret, så accepterar du Mollom integritetspolicy.
Senaste nytt

Klicka här för att se hela listan med återförsäljare av tidningen Classic Cars. Vi finns hos 1418 handlare runt om i landet. Hoppas att du hittar en nära dig! 

Följ Automobil på Facebook

Få vårt nyhetsbrev gratis