Bild
Nästa artikel

Audi A7: Virtuell verklighet

Provkörningar

Försprång genom mojänger och molijoxer som Mulle Meck skulle ha sagt. Audi A7 ska förena from och funktion.

Ljudet är öronbedövande men hörselpropparna från apoteket gör det uthärdligt. Sedan de återkommande stötarna, slagen och groparna som kärran fångar upp efter ett mindre fritt fall.

Och nu det här, ett motorljud som inte ens kan förnimmas, tystnad som i en elbil. Kontrasten mellan den fem timmar långa flygresan med ett litet propellerplan ned till Sardinien och denna provkörning av nya Audi A7 kunde inte ha varit större.

Utanför trycker en dryg trettiogradig värme, men inne i testmiljön har jag lyckats synka luftkonditioneringens fyra klimatzoner till en enda med kylskåpskyla. Förhållandena är idealiska, kurviga småvägar i ett vackert topograferat landskap så långt ögat kan nå. Men som surgrädde på moset ligger en sard i en Clio och blockerar effektivt min framfart. Tryggt lunkar han på framför mig och skräms inte av Audins aggressiva uppsyn.

Men så är jag plötsligt förbi och när jag dänger in storsläggan i sportläget låter det nästan som symaskinsrejsen i textilslöjden. En imponerande ljudisolering, nästan som om jag glömt kvar propparna från flyget i öronen. Just nu skulle det skulle inte skada med lite mer träslöjdsliknande bandsågsljud istället – som i Audi R8.

Om jag väljer att inte vara fullt så offensiv utan låter S troniclådan ta det efter sitt eget huvud låter motorn bara som lite vindbrus och vindbruset … hörs inte alls. En av anledningarna till den låga ljudvolymen är att Audi har klätt undersidan och hjulhusen med mikrofiberduk. Man kan dessutom om man vill få ner ljudet ytterligare med en speciell akustisk film på rutorna.

Det här är alltså en extremt sofistikerad halvkombi, eller Sportback som Audi föredrar att kalla den, både när det gäller gäller design, kvalitet på detaljnivå och innovativ teknikanvändning. Audi A7 är bilvärldens svar på curlingföräldrar, ta till exempel navigationssystemets samspel med automatlådan. Navigatorn läser in 3d-data och lådan väljer växel beroende på den backlutning och kurvatur man har att vänta sig down the road. Resultatet blir att motorn alltid går på det varvtal som ger optimal effekt.

Har du tröttnat på parkeringsskador eller gillar du att prata i mobilen medan du parkar kan du för futtiga 4 700 kronor och med en knapptryckning få hjälp med parkeringen av »park assist«. Om du sedan uppgraderar standardutrustningens säkerhetspaket »pre sense« till »pre sense plus« för 27 300 kronor kommer du kunna spara in en rejäl slant under åren på strunta i att helförsäkra bilen. Då kan du kan omöjligtvis ge bilen några andra bulor än de designchefen Stefan Sielaff redan ritat dit.

När jag som liten åkte med min pappa i bilen brukade hans pekfinger svänga luften som en taktpinne. Han påstod att han koncentrerade sig bättre när skrev vad han tänkte. Men trots mina försök att följa fingret lyckades jag aldrig fånga hans tankar.

Nu har Audis tekniker lyckats hitta en lösning även på detta problem. De har skapat mmi touch, en tryckkänslig inmatningsplatta till telefonen och navigationssystemet som tolkar de tecken eller siffror du krafsar ned om du så använder svenska, urdu eller kinesiska. Systemet läser upp vad du har skrivit så du vet att allt blivit rätt uppfattat. Tanken är att blicken inte ska behöva lämna vägen. A7 behärskar taltolkning så man kan också välja att läsa in destinationer eller telefonnummer.

på kvällen får jag en pratstund med André Georgi, som basar över strålkastar- och bakljusform på Audi A7. När jag frågar ljusmästaren Georgi vad den aggressiva formen på lyktorna säger om Audis funderingar om köparna, svarar han att han absolut inte kan se något hotfullt i designen – »pregnant« är snarare ordet. En annan Audipotentat hävdar att A7 har uttrycket av en koncentrerad atlet innan startskottet bränner av. Det är så Audi tänker om sina potentiella sportiga kunder.

Men vad tänker kunderna om Audi när de slänger in skidfodralet (standard i de svensksålda bilarna) en iskall, snöig sportlovsdag och rutorna inte skrapat sig själva …

Audi A7 Sportback 2,8 FSI quattro

Pris cirka 501 900 kronor.
Motor
Längsmonterad 6-cylindrig V med dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder och direktinsprutning. Varierbara ventiltider, varierbart insug.
Borrning/slag 84,5/82,4 mm
Volym 2 773 cm3
Kompression 12,0
Max effekt 204 hk (150 kW) vid 5 250–6 500 r/min
Max vridmoment 280 Nm vid 3 000 – 5 000 r/min
0–100 km/h 8,3 sekunder
Toppfart 235 km/h
Vikteffekt 7,77 kg/hk
Litereffekt 83 hk/liter
Förbrukning bl. körning 8,0 l/100 km
Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad S tronic. Variabel differentialbroms.
Mått
Längd/bredd/höjd 497/191/142 cm
Axelavstånd 291 cm
Spårvidd fram/bak 164/163 cm
Tjänstevikt ca 1 585 kg
Tankvolym 65 liter
Hjulupphängning
Individuell upphängning, skruvfjädring och krängningshämmare. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel.
Styrning
Kuggstång, elektromekanisk servo, vändcirkel 11,9 m.
Hjul
Fälg 8 tum.
Däck 235/55 R17
Bromsar
Ventilerade skivor.

Kommentarer

#1
Sitio
2012-09-05 11:18

De5 ser du ve4l till att cementera idkisotia e5sikter som att om man har samma kle4der tve5 dagar i rad se5 e4r man de5ig?? Eller? om kle4derna var hela och rena var ve4l det toppen. De5 e4r du inte ve4rldens se4msta mamma. De5 e4r du en bra mamma som bryr sig om att hennes son har hela och rena kle4der. Kanske man hellre ska le4ra sina ungar att det inte alls e4r konstigt att ha samma kle4der tve5 dagar i rad? Det e4r ve4l skitbra att sme5 barn har stenkoll pe5 le4get det har dom och det ska dom ha Men var kommer e5sikterna och ve4rderingar ifre5n? Jo, morsor och farsor med vriden, eletistisk syn pe5 verkligheten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.