Bild
Nästa artikel

BMW 550i xDrive: M5 light

Provkörningar

Är det onödigt att invänta nya M5? Denna diskreta och duktigt dyra bil gör jobbet i stort sett lika snabbt och stabilt.

Tänk dig att du är högsta hönset på ett medelstort och framgångsrikt företag. Du bor norr om Gävle och har alltid uppskattat bilar med pulver. Din nuvarande bil är en bmw M5 (E60), men du har allt hört hur det snackas i korridorerna. »Allt vinst verkar gå ner i vd-fickan och vidare till bilinköp. Senaste kärran har hemskt många avgaspipor och mullrar som ett monster.«

När personalen gått hem för dagen kan du luta dig tillbaka i skinnstolen på kontoret. Du plockar fram din iPad och börjar leta efter alternativ. Det är dags att lugna sig lite, bli mer diskret.

BMW 550i har 407 hk. Det är lika mycket pulver som i din nuvarande bil innan den där roliga M-knappen trycks in och ytterligare 100 ystra hästkrafter blir tillgängliga.

Det fina med 550i är att den låter lika lite som en 523i, tills du lyfter på locket och hör att den tickar lite, ungefär som en 520d.

Efter två svåra vintrar har V10 och bakhjulsdrift visast sig vara spännande i överkant. 550i kan beställas med fyrhjulsdrift, xDrive på bmw-språk. Det avslöjas inte längre på bakstammen att bilen är fyrhjulsdriven. För några år sedan skulle namnet vara 550iX men nu förkunnas fyrkrafset bara på framskärmarna.

Din kompis i Stockholm har redan fått sin bil levererad. Du åker dit, en avskrivningsbar tjänsteresa, och bekantar dig med hans val.

Hoppsan, nollåttan har visst kryssat för det helt nya M-paketet. Fronten är ännu argare och har djupare luftintag. Bak noteras en helt ny stötfångare där de extra reflexerna åkt uppåt en bit. Det ser ut som en usa-modell. Längst ner, i varje hörn, finns två stora svarta utblås, inramade av svart plast.

Det här kommer du inte undan med på kontoret, nya bilen blir alltför uppseendeväckande. Det får bli vanliga karossen, utan modellbeteckning.

Ni tar en repa och komfortstolarna bjuder på en ny dimension av just komfort. Det känns inte viktigt nu, men i sommar kommer din vän ångra att han inte kryssade för kylfläktar i stolarna.

Fyrhjulsdriften trissar upp förbrukningen från 10,4 l/100 km till 11,0 l/km. På er lilla resa, som visst råkade bli drygt 100 mil försiktig lands- och motorvägskörning, blir den verkliga förbrukningen 12,0 l/100 km. Efficient Dynamics, var det så?

Det är inte bara motorn som vill ha kräm. Med all den här utrustningen behövs en mindre kärnreaktor för att batteriet inte ska storkna. Dörrarna har »soft close« som innebär att du kan lägga dörren mot karmen, sedan sugs den tyst inåt av sig själv. I baksätet finns dubbla skärmar och en dvd-spelare. Egen klimatanläggning och värmesitsar ökar komforten. Men det är skralt med benutrymme! Tonårssonen får inte plats med sina jätteben. Var tog alla centimeter vägen, BMW?

Bilen har inte bara tv-skärmar, det finns inte mindre än sex kameror också. Backningskameran kompletteras av kameror under backspeglarna. Tillsammans målar dessa upp en fågelperspektivbild av bilen när du ska parkera. Bilden är lite svår att lita på, avstånden svåra att bedöma.

Längst fram i nosen finns två kameror som kan titta runt hörn åt dig när en trång gränd ska lämnas. Praktiskt med tanke på att motorhuven är storlek biljardbord.

I vindrutan finns ännu en kamera, den kollar så att du håller dig i rätt fil. Byter du fil utan att blinka vibrerar ratten. Men skakningen är alltför diskret och vintertid finns inga vita linjer att urskilja, då vibrerar det mest hela tiden. Den här kameran läser även av vägskyltar och informerar dig i färddatorn om aktuell hastighetsgräns.

Det finns även »dödvinkelvarning« i backspeglarna. Trianglar på spegelhusen blinkar när du gör filbyte och det redan finns en bil i fältet du tänker byta till.

Du bestämmer dig för att skippa de här hjälpmedlen, kameran som ger tydlig bild i mörker får det bli i stället. Då har du något som din vän glömt at kryssa för.

Grundpriset för 550i xDrive är 679 000 kr, men  när din kompis kryssat klart fick han betala 989 600 kr! Och då fanns det flera val som inte kryssats för.

Revisorn måste vara extra påhittig nästa år om det här ska gå vägen.

BMW 550i xDrive

Pris från 675 000 kronor, provbilen
989 600 kronor (!)
MOTOR
Längsmonterad 8-cylindrig 90-graders V. 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder, varierbart insug/avgas. Dubbla turbo, laddluftkylare, direktinsprutning.
Borrning/slag 88,3/89 mm
Volym 4 395 cm3
Kompression 10,0
Max effekt 407 hk (300 kW) mellan 5 500 och 6 400 r/min
Max vridmoment 600 Nm mellan 1 750 och 4 500 r/min
0–100 km/h     4,8 s
Toppfart           250 km/h
Vikteffekt        4,85 kg/hk
Litereffekt       92,6 hk/l
Förbrukning bl. körning  11,0 l/100 km
KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, fyrhjulsdrift. Åttaväxlad automat.
MÅTT
Längd/bredd/höjd 490/186/146 cm
Axelavstånd 297 cm
Spårvidd fram/bak 160/163 cm
Vikt/tank 1 975 kg/70 liter
HJULUPPHÄNGNING
Individuell upphängning, skruvfjädrar och krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson), undre triangellänkar. Bak multilänk.
STYRNING
Kuggstång, elservo. 2,2 rattvarv, vändcirkel 11,9 m.
HJUL
Fälg fram/bak 8 tum
Däck fram/bak 245/45 R18
BROMSAR
Ventilerade skivor. Diameter fr./bak 348/345 mm.

Kommentarer

#1
Roger_Skageström
2011-05-25 22:52

Verkar ju va en trevlig bil, trots den lätt syniska tonen på artikeln ;-). Synd att fronten på nya 5-serien ser så konstig ut. Lite persierkatt-varning på området runt och under grillen där. Tilltryckt på nåt vis.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!