Bild
Nästa artikel

BMW X3 xDrive35i: Stor & Liten

Provkörningar

I landet lagom passar en lagom stor suv fint. Nya BWM X3 känns helrätt, särskilt med en motor som lär bli sällsynt.

Downsizing. Som bilentusiast ryggar man tillbaka. Mindre motorer, vad är det bra för?

Den här gången tänker jag dock på downsizing av själva karossen. Det är nämligen svårt att hitta rationella skäl för bmw X5 nu när X3 blivit större. Det skiljer 21 centimeter i längd mellan modellerna, men bara tolv i axelavstånd.

X5 är en suv av gamla skolan, stor och klumpig till ingen direkt nytta. Det finns till exempel ingen sjusitskonfiguration som försvarar storleksskillnaden. Tittar vi på uppgiven bagagerumsvolym är siffrorna 620–1 750 dm3 för X5 respektive 550–1 600 dm3 för X3.

Baksätet i X3 går inte att klaga på, här finns plats för kroppens alla delar, även för vuxna nordbors tentakler. Kardantunneln stjäl en del plats så två sitter man bäst, men det är inte värre än i storebror.

Övertygad? Jaså inte. Lika bra att kasta in det vassaste argumentet – kördynamiken. Den som skippar downsizing när det gäller motor kan få bestyckning med krångliga namnet xDrive35i i båda modellerna. Men medan motorn måste kämpa med 2 145 kg X5 har 306 hk bara 1 880 kg att hantera i X3. Minus 265 kg och ett något vassare chassi gör X3 till en gocart i jämförelse med järnsängen X5.

X3 har också blivit mer skonsam för ögat än tidigare. Nu har den sagt hej då till linjer hämtade från Picassos kubism och klär i stället på sig en dress med avsevärt mer rogivande linjer. Utslätade och mer anonyma må hända, men titta igen. Det finns spännande karossveck även på nya X3, för övrigt F25 kallad för er som gillar BMW:s interna språkkoder. Testbilens inredning i rostfärgat skinn, Rödbrun heter den hos bmw, sticker ut lagom mycket från normen som är svart eller beige. Med ljuset från det stora glastaket (16 800 kr) blir konrasten till den blonda aluminiumdekoren ännu mer smakfull.

Åttaväxlad Steptronic är enda växellådsalternativ. Många lägen för en så vridstark maskin kan tyckas men då växlingarna inte märks är den saken av mindre betydelse.

Vi har provkört denna turbomatade raka sexa i andra BMW-modeller och blivit övertygade varje gång. Från de mörka bastonerna på låga varv kan ljudet stiga till ett motorsågsvasst ylande på de högsta varvtalen. Törsten är inte alarmerande på denna starka bensinare, körning runt »nollnio« är ingen utopi. Dieselmaskinerna lär ändå väljas av över 90 procent av X3-köparna.

På tal om ekonomi: X5 xDrive35i kostar 52 000 kronor mer än X3 xDrive35i. Auf wiedersehen, X5.

Foto: Öyvind Lund

BMW X3 xDrive35i

 

Pris från 489 000 kronor.
MOTOR
Längsmonterad 6-cylindrig radmotor med dubbla överliggande kedjedrivna kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Twinturbo. 
Borrning/slag 89,6/84,0 mm
Volym 2 979 cm3
Kompression 10,2
Max effekt 306 hk (225 kW) vid 5 800 r/min
Max vridmoment 400 Nm vid 1 200 r/min
0–100 km/h 5,7 sekunder
Toppfart 245 km/h
Vikteffekt 6,14 kg/hk
Litereffekt 102,7 hk/liter
Förbrukning bl. körning 8,8 l/100 km
KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.
MÅTT
Längd/bredd/höjd 465/188/166 cm
Axelavstånd 281 cm
Spårvidd fram/bak 162/163 cm
Tjänstevikt ca 1 880 kg
Tankvolym 67 liter
HJULUPPHÄNGNING
Individuell upphängning, skruvfjädring. Fram fjäderben med undre tvärlänkar. Bak multilänkaxel. Sportchassi tillval.
STYRNING
Kuggstång, hydrauliskt servo. Vändcirkel 11,9 m.
HJUL
Fälg 7,5 tum fram, 8,5 tum bak
Däck 245/50 R18
BROMSAR
Skivor, ventilerade fram. Diameter/tjocklek fram/bak 328/28 resp. 320/20 mm.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!