Bild
Nästa artikel

Lexus CT 200h: Ägarglädje

Provkörningar

Att köpa Lexus handlar inte om själva bilen i så hög grad som allt det som hör bilägandet till. Med CT 200h är det billigare än någonsin att bli en medlem av Lexusfamiljen.

Vägarna väster om Lissabon börjar bli bekanta. Särskilt sträckan förbi Cabo da Roca, Europas västligaste punkt, och norrut längs kusten och upp i bergen skulle jag kunna köra i sömnen.

Det har blivit något av en favoritplats för bilföretagens pr-staber som arrangerar provkörningar av de senaste underverken och flyger in motorskribenter från världens alla hörn under några hektiska lanseringsveckor. Anledningen till det är dels att vägarna är magiska med rytmiska kurvkombinationer på perfekt asfalt, dels att solen alltid skiner över den storslagna naturen.

Alltid utom i dag. Himlen hänger gråtung och regnet slafsar oupphörligt. Slokande Lexusrepresentanter sträcker fram paraplyer och leder oss till provkörningsbilarna: nya Lexus ct 200h som är instegsmodell i programmet.

I profil är den nästan skamlöst lik en BMW 1-seriebil, bortsett från panoramabakrutan. Fronten påminner om Lexus is-serien och den stabbiga bakdelen har lampor som för tankarna till suvmodellen 450h. Formgivningen tycks vara dikterad av marknadspositionering mer än någonting annat.

Interiören är snygg och städad, med en liten träbit som lyser upp framsätespassagerarens tillvaro. Stolarna är bekväma och det är inte svårt att hitta en vettig sittställning. Mittkonsolen ser ut som någonting ur en stereoanläggningskatalog och instrumenteringen är tydlig och stilren, med blå belysning och en ekonomimätare där varvräknaren normalt finns.

Ingen varvräknare? Nej, den behövs inte. Hela drivlinan, tillsammans med framvagnen och flera andra tekniska lösningar har hämtats direkt från Toyota Prius. Det betyder att den kombinerade kraften från bensinmotorn och elmotorn skickas genom en kontinuerligt varierbar cvt-låda utan fasta växlar. Varvräknarens eventuella information saknar betydelse.

Med hybriddriften kommer också bilens största köpargument: låg bränsleförbrukning och låga utsläpp. En sammanlagd effekt om 136 hästkrafter från bilens båda motorer ger inga raketprestanda, men några fler drivlinealternativ kommer inte att erbjudas enligt Lexus.

Det må vara hursomhelst med raketprestandan, på Portugals våta vägbanor är det inget problem att sätta sprätt på Lexus lillbil och väguppträdandet är välbelevat och nästan en smula ärtigt, om än understyrt. Motorn råmar friskt vid minsta pådrag när varvtalet tar ett skutt och lägger sig på en verkningsgradsvänlig nivå. Ljudisoleringen kunde ha varit bättre.

Bromspedalen är oväntat linjär i sin funktion, med tanke på att den påverkar batteriladdning såväl som själva bromsutrustningen, men styrnigens elservo hör kanske inte till marknadens mest kommunikativa. Det finns ett sportläge också – där ekonomimätaren plötsligt blir varvräknare!

Det må vara hursomhelst med själva körupplevelsen. Lexus handlar nämligen mer om allting runt omkring bilen snarare än bilen i sig. Att äga en Lexus, påpekar märktes representanter, handlar om bra bemötande och ett bekymmersfritt bilägande.

Lexus bygger sina bilar enligt moderbolagets filosofi tps eller Toyota Production System, som reglerar allt från lagarbete, lagerhållning och utveckling till ett ständigt pågående förbättringsarbete på alla plan i organisationen. Grundhållningen är att problem ska lösas, inte sopas under mattan, och otaliga företag världen över har försökt apa efter Toyota med mer eller mindre framgång. Principerna lärs ut på högskolor och tusentals böcker har skrivits i ämnet.

Det återspeglas också i hur CT200h tillverkas. Fabriken är innesluten i ett evigt vattenfall, för att städa bort så mycket dammpartiklar som möjligt, och varje bil synas noggrant. Upptäcks fel fixas inte bara dessa, utan alla möjliga orsaker till det uppkomna felet utreds och åtgärdas.

Att Lexus nu lanserar en mindre bil beror på Toyotakundernas beteende. Av dem som lämnar märket är det bara 10 procent som byter till Lexus, men en tredjedel av dem köper en premiumbil i storleksklassen. Det är dem Lexus vill komma åt och till huvudkonkurrenter har Audi A3 2,0 TDI och BMW 118d utsetts. Att Lexus är en hybridbil kan hjälpa till i valet eftersom dessa ges skattefördelar på många marknader.

Utan den fördelen skulle Lexus få det jobbigt, eftersom priserna börjar på 269 900 kronor och det är långt över både Audis och bmw:s priser. Men det är bara ett par tusenlappar mer än vad Toyota tar ut för sin Prius. Kanske kommer Lexus, just därför, att lyckas med sin föresats att locka Toyotakunder.

Lexus CT 200h

Pris från 269 900 kronor
MOTOR 
Tvärmonterad 4-cylindrig rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder med variabla ventiltider. Växelströmsmotor (82 hk/207 Nm) av synkrontyp. NiMH-batterier.
Borrning/slag 80,5/88,3 mm
Volym 1 797 cm3
Kompression  13
Max effekt 99 hk (73 kW) vid 5 200 r/min (136 hk kombinerat)
Max vridmoment 142 Nm vid 2 800-4 400 r/min
0–100 km/h 10,3 s
Toppfart 180 km/h
Förbrukn. bl. körning 3,8 l/100 km
Vikteffekt 11 kg/hk
Litereffekt 55 hk/l (bensinmotor)
KRAFTÖVERFÖRING
Motor fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda.
MÅTT
Längd/bredd/höjd 432/177/143 cm
Axelavstånd 260 cm
Spårvidd fram/bak 154/153 cm
Tjänstevikt ca 1 490 kg
Tankvolym 45 l
HJULUPPHÄNGNING
Individuell upphängning, skruvfjädrar, krängningshämmare. Fram fjäderben McPherson, bak dubbla triangellänkar.
STYRNING
Kuggstång, elektromekaniskt servo. 2,7 rattvarv, vändcirkel 10,4 m.
HJUL
Fälg 5,5 tum
Däck 195/65 R15
BROMSAR
Ventilerade skivor fram 254 mm, solida skivor bak 279 mm. Glidande ok.

Kommentarer

#1
Yes
2012-02-02 10:53

Jag provade en CT 200 när bilen var på service. Ibilen finns ett sportläge. När den aktiveras framträder en varvräknare och panelen byter färg. Bilen blir rappare med bättre gasrespons. Att kliva från GS till CT gjorde att jag tyckte den var lite slö men i övrigt trivdes jag i bilen. Dag två var jag ganska förtjust. Når jag sedan flög till annan ort och hyrde en liten Golf så upplevde jag skillnaden. CT 200 blir nog nästa bil när frun byter sin IS200. Hur nu någon bil ska kunna mäta sig med den.

#2
Haytam
2013-11-18 23:49

These people do know what they are taklnig about Supras can make 1000hp easy, with the time and effort. They should also run 8-9 secs easy. I have even seen a supra on stock twins running 10 sec. I bet you didn't even know that the is300 also has a 2jz huh.

#3
Brian
2013-11-19 20:38

create a web site using any anonymous daiomn proxy service to attack someone. they use these anonymous or proxy services in order to conceal their identity from their victims. but are they really untouchable? is it impossible to locate or identify a cyber bully just because they use