Bild
Nästa artikel

Subaru STi Racing: Rekordhållaren!

Provkörningar

Med nya STI Racing återinför Subaru sedankarossen på sin rally­inspirerade toppmodell. Förbättringar i chassi och aerodynamik gör detta till lekande lätt körunderhållning på högsta nivå!

Ahvenisto Race Circuit, Finland. Vänstern efter depårakan närmar sig med hårresande hastighet. Jag sitter i passagerarsätet bredvid rallylegenden Tommi Mäkinen som irriterande nog kör minst 10 km/h fortare än vad jag gjorde här för bara några minuter sedan. Som alltid när man åker med en vassare förare grips man i början av tankar i stil med: Nej, f-n, aaahh – nu går vi av!

Men icke. I stället lotsar den fyrfaldige världsmästaren vår Subaru STi Racing, den uppgraderade Impreza WRX STi med sedankaross, genom tre på varandra följande svängar i en enda lång lätt slide med utsökt kontroll. Inte konstigt kanske, i april tog han samma bil genom Nürburgrings Nordslinga på 7:55 minuter, rekord för sedanbilar och snabbare än storheter som bmw m3 sedan och Porsche Panamera Turbo.

För att klara detta har Subaru naturligtvis inte bara lagt till en ryggsäck utan omarbetat hela chassit med styvare fjädrar, dämpare och kränkningshämmare samt uniballbussningar och mindre kinematikmodifieringar. Även aerodynamiken har
Interiören känns igen från hittillsvarande hatchback-STi, men har gjorts mörkare för ett sportigare intryck. Styrningen är direkt med hög servoassistans, men är ändå känslig och precis. Efter att ha tagit plats i de trevliga Alcantarasportstolarna kan jag konstatera en lätthet i material och kontroller som påminner lite om de tidiga Impreza.

När vätskorna värmts upp ger jag fullt genom växlarna och finner att motorn tappar stinget redan strax efter 5 000 r/min. 7:55 my ass – det känns inte som i närheten av 300 hk. Först en kvart senare börjar jag fumla runt med de så kallade si-Driveinställningarna i mittkonsolen som styr motorrespons och differentiallåsning, och kommer då på att det är först i läget Sport Sharp som motorns fulla kraft är tillgänglig. Plötsligt varvar motorn villigt uppemot nästan 7 000 varv med ett härligt linjärt drag i registret 4 000–6 500 varv!

Redan de första varven på Ahvenisto Race Circuit visar att den nya bilen vässats tydligt jämfört med den hittillsvarande hatchbacken. Det går att köra riktigt, riktigt fort med nya STi. Chassit hör till de bättre jag kört under senare tid och med lätt mittdiffinställning, alltså ganska mycket kraft bak, får bilen en neutral, genomsnäll och förödande effektiv karaktär. I den tajta banans få snabba svängar visar sig dessutom en imponerande stabilitet.

Bilen låter sig lekande lätt styras runt banan och jag försöker ihärdigt att få till lite svansviftning. Men trots extrema inställningar och ihärdiga provokationer låter sig inte baken lockas ut på dagens torra underlag. Likt många tyska konkurrenter förblir sti effektiv snarare än lekfull.

Bilen gör inte bort sig ute på vägen heller. Fjädringen är fast men inte störande hård. Vägljudet må vara lite högre än i premiumsedaner i samma prisklass, men håller sig inom acceptabla gränser. Till och med bagageutrymmet är vardagsvänligt med 410 dm3. Bensinförbrukningen har knappast någonsin varit en paradgren för Subarus turbomotorer och det samma verkar gälla den här maskinen – att till vardags komma under litern kan bli svårt.

Priserna börjar på 429 900 kronor, vilket kanske inte känns som något fynd för den ganska enkla bilen och långt över de prisnivåer som Subaru Impreza lanserades med under nittiotalet, inflation inräknat. Men givet den raska motorn med dess goda tuningmöjligheter samt det fina chassits imponerande kapacitet måste priset ändå betecknas som rimligt.

I grundutförandet ingår dessutom all utrustning man rimligen behöver, inklusive xenonljus, Bluetooth, 18-tumsfälgar med mera. På extrautustningslistan finns egentligen bara en vinge bak som kostar 5 000 kr. Dessutom finns en variant kallad Carbonstyle med 15 mm sänkning, 19-tumshjul, dimljus och kolfiberfoliering för 489 900 kr.

Subaru STi Racing

PRIS
Från 434 900 kronor
MOTOR
Längsmonterad 4-cylindrig boxer, 2 överliggande, remdrivna kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare.
Borrning/slag 99,5/79,0 mm
Volym 2 457 cm3
Max effekt: 300 hk (221 kW) vid 6 000 r/min
Max vridmoment: 407 Nm vid 4 000 r/min 
0–100 km/h 5,2 s
Toppfart (elektr. begr.) 255 km/h
Förbrukn. bl. körn. 10,5 l/100 km
Vikteffekt 5,3 kg/hk
Litereffekt 122,1  hk/l
KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
MÅTT
Längd/bredd/höjd 458/180/148 cm
Axelavstånd 263 cm
Spårvidd fram/bak 164/160 cm
Tjänstevikt 1585 kg
Tankvolym 60 l
HJULUPPHÄNGNING
Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson), bak multilänk.
STYRNING
Kuggstång. Vändcirkel  11,0 m.
HJUL
Fälg 9 tum
Däck 245/40 R18
BROMSAR
Ventilerade skivor. Diameter fram/bak 326/316 mm.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.