Bild
Nästa artikel

Mégane RS Trophy: inte för Sverige

PREMIÄR

Renault lanserar en Trophy-version av Mégane RS. Det betyder fler hästar och unik utrustning. Sverige får noll exemplar.

Renault Mégane RS är en mycket kompetent ”pocket rocket”. Faktiskt den näst snabbaste framhjulsdrivna bilen Automobil kört i A-sprint.

Men Renault nöjer sig inte med detta, nu kommer en Trophy-version med 15 extra hästkrafter och 20 nya Newtonmeter. Med andra ord 265 hk och 360 Nm. Det ger 5,09 kg/hk och 1325, hk/liter. Bra siffror ur en 2,0-litersturbo. Trycket i turbon har för övrigt ökat från 2,3 till 2,5 bar och ett nytt luftintag har monterats.

Sprinten till 100 km/h kortas med en tiondel till 6,0 sekunder och toppfarten uppges till 254 km/h. Ingen fartspärr här alltså, men bara lite över gränsen.

Cup-chassit och differentialbromsen finns kvar och kommer som standard. Renault har däremot gett bilen nya däck, här gäller Bridgestone Potenza RE050A.

Den som inte kryper ner för att studera däcken kan avslöja Mégane RS Trophy på annat vis. Specialmodellen har svart tak, speciella dekaler, ny bakspoiler och svarta 19-tumsfälgar med röda detaljer. Färgen Sirius Yellow lanseras med bilen, men Trophy går även att få i Glacier White, Etoilé Black och Cassiopée Grey.

I kupén sitter sportiga stolar från Recaro och lite avigt placerad i facket framför växelspaken finns en plakett med bilens unika nummer. Det ska nämligen bara byggas 500 exemplar av Mégane RS Trophy.

Dessa ska säljas i Frankrike, England, Tyskland, Belgien, Portugal, Spanien, Italiens, Schweiz, Österrike och Slovenien. Ännu en gång har Renault Nordic fattat ett konstigt beslut alltså. Baspris i Frankrike är 35 500 euro. 


Kommentarer

#1
Verle
2013-11-18 10:16

Glad I've finally found soinmhteg I agree with!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.