Bild
Nästa artikel

VW Beetle tillbaka – R kommer

PREMIÄR

Tredje upplagan av klassiska ”Folkabubblan” är här. Nya Volkswagen Beetle växer på bredden och längden. Här i oktober.

Volkswagen Typ 1 från 1938 – ”Bubblan” i folkmun – tillverkades i hela 21,5 miljoner exemplar. 1998 kom uppföljaren New Beetle och ytterligare en miljon bilar rullade ut på vägarna.

Nu är det dags för generation nummer tre. Nya Volkswagen Beetle är en helt ny konstruktion som vilar på samma plattform som används till Jetta.

Jämfört med föregångaren har Beetle vuxit rejält: 8,4 centimeter på bredden och 15,2 centimeter på längden. Bilen mäter nu nästan 4,28 meter mellan stötfångarna. Bredden är 1,81 meter och höjden 1,47 meter.

Den större storleken har möjliggjort ett mer långsträckt tak, längre huv och brantare vindruta. Samtidigt är formerna omisskännliga, men tuffare.

Interiören är förstås uppdaterad. Framför föraren finns tre runda mätartavlor: varvräknare, hastighetsmätare och bränslemätare. På instrumentbrädan finns ytterligare tre rundlar: klocka med tidtagarfunktion, turbotryckmätare och oljetemperaturmätare.

En finess som saknas i nya Beetle är blomvasen som tidigare fanns tillgänglig på instrumentpanelen.

Bland övriga nyheter finns xenonstrålkastare med lysdiodinramning, nyckellöst låssystem, stort panoramatak, nytt navigationssystem och exklusiv ljudanläggning från instrument- och förstärkartillverkaren Fender. När det gäller säkerhet är sex krockkuddar och antisladdsystem standard.


En annan välkommen förbättring är bagageutrymmet som vuxit från 209 till 310 liter. Baksätet är dessutom del- och fällbart.

I Sverige blir fem kraftkällor tillgängliga, tre turboladdade bensinare (TSI 105 på 1,2 liter, TSI 160 på 1,4 liter och TSI200 och 2,0 liter) och en dieselspis (TDI 105 på 1,6 liter).

Dieselmotorn på 105 hk med stopp/start-system är snålast i sällskapet, med en förbrukning på 4,3 l/100 km och ett CO2-utsläpp på 112 g/km.

Toppmodellen TSI200 klarar en topphastighet på 225 km/h med en förbrukning på 7,4 l/100 km och 173 g/km. Skulle inte detta duga får du invänta Beetle R, som redan bekräftats till amerikansk media. Beetle R lär bli framhjulsdriven och får troligen 2,0-litersmaskinen som med turbo ger 265 hästkrafter i till exempel Scirocco R.

Samtliga motorer, utom TSI105, kan kombineras med DSG, Volkswagens dubbelkopplingslåda. De två kraftigaste bensinarna levereras med spoiler under bakrutan samt den elektroniska differentialbromsen XDS som bromsar det inre hjulet i kurvor för att ge bättre grepp och hindra hjulspinn. För den som vill stick ut lite extra finns dekaler med texten Turbo, som sätt längs tröskelbreddarna. Lite Porsche-varning.

Nya Volkswagen Beetle får premiär i Sverige i oktober 2011.

Missa inte det stora bildspelet ovan.

Kommentarer

#1
Roger_Skageström
2011-04-26 21:07

Med de där "tallriksfälgarna" på bilden blev den riktigt frän! Synd att de valt bajsbrun bil dock. Men nu ser den faktiskt ut som en bubbla :p

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.